راهکاری برای شنوایی بهتر

سال نو مبارک

ضمن تبریک سال نو به  اطلاع بیماران گرامی میرساند کلینیک شعبه نارمک در روزهای 6و8 فروردین  و کلینیک شعبه تجریش در روز 7 فروردین از ساعت 4-6 عصرباز و آماده ارائه خدمت میباشد در صورت نیاز با شماره 09127955030 تماس حاصل فرمایید.

برای پزشکان

  • بيش شنوايي چيست

    بیش شنوایی از جمله اختلالات بیش فعالی سیستم شنوایی است که در زمره متنوع ترین و پیچیده ترین مشکلات سیستم شنوایی محسوب می شوند. تنوع بسیار بیماری های همراه با این نشانه، و نیز نشانه همپای آن وزوز، و در مواردی فقدان هرگونه عارضه مشخص، یافتن علت آن را در جمعیتی چنین ناهمگون و با تفاوت های فردی زیاد دشوار کرده است. در عین حال، داشتن ویژگی ای بیش از حد عادی می تواند همچون "کمِ" آن کیفیت زندگی را به تناسب متاثر سازد. لذا به نظر می رسد لازمه شناخت بیش شنوایی از بیمار به بیماری رسیدن بوده و برای این منظور به شواهد تجربی کافی که تایید کننده احساس شخصی فرد مبتلا باشد نیاز است.

    در واقع بیش شنوایی زمینه ای است که داشتن دیدی کل نگر به انسان را فرا می خواند. بدین خاطر، هر گونه اظهار نظر قطعی نیازمند ارزیابی دقیق و جامع بیمار از جنبه های مختلف زیستی، روانی و اجتماعی و مشارکت صاحبنظران حیطه های مزبور می باشد. نخستین گام برای انجام ارزیابی، طبقه بندی و تدوین پروتکل درمانی مناسب، ارایه تعریفی مشخص و مورد توافق از بیش شنوایی است. مولفین این کتاب مجموعه ای از اطلاعات قابل ارایه و در عین حال پراکنده در حیطه های مختلف (شنوایی شناسی، پزشکی و روانشناسی) را مطرح نموده و ضمن بررسی نقادانه آنها، پیشنهاد های خود را در قالب کتابی منسجم ارایه نموده اند.

    گرچه بیش شنوایی در حال حاضر حیطه ای نامکشوف به نظر می رسد، اما این نشانه در حال شناخته شدن است و امید می رود در آینده نزدیک با انجام تحقیقات نظام مند قوی، علت یا علل آن مشخص و تدابیر درمانی مناسب به کار گرفته شوند./ برگرفته از كتاب بيش شنوايي (مکانیسم ها، تشخیص، درمان ها) تر جمه خانم مينا ميلاني انتشارات دانشگاه علوم پزشكي تهران

  • تربيت شنوايي

    زمان زیادی نگذشته که تربیت شنوایی به عنوان یکی از اقدامات مهم در حیطه توانبخشی شنوایی برای کودکان کم شنوا و ناشنوای ایرانی بالاخص تهرانی، در مراکز شنوایی شناسی ارایه می شود. تربیت شنوایی، آموزشی است که توانایی های بازشناسی گفتار با استفاده از محرک های صوتی و تفسیر تجربیات شنیداری را در افراد دچار آسیب شنوایی توسعه می دهد. با توجه به اهمیت ارزیابی مهارت های شنوایی، به عنوان اقدام مهم اولیه، سرآغاز اجرای تربیت شنوایی محسوب می شود.

    پس از پانزده سال تجربه آموزش تئوری، عملی، و پژوهش در حیطه آموزش مهارت های شنوایی برای کودکان کم شنوا و ناشنوا، توجه به چند مورد را برای همکاران گرامی شاغل در این حیطه پیشنهاد می کنم:

    • اهمیت دادن به سن کم، یعنی اجرای اقدامات توانبخشی شنوایی برای نوزادان و خردسالان کم شنوا و ناشنوای نیازمند.
    • توجه به محتوای آموزشی ارایه شده به کودک کم شنوا متناسب با سن و دیگر نیازهای او، و در نظر گرفتن کلیه عوامل موثر بر پیشرفت کار.
    • استفاده از نوعی آزمون تعیین میزان مهارت های شنوایی برای کودکان کم شنوا متناسب با سن آنها و اجرای دوره ای آن.

    آزمون های شنوایی و گفتاری موجود، قادر به تخمین دقیق سطح مهارت های شنوایی کودکان دچار آسیب شنوایی نیستند، زیرا اولاً برای کودکان شنوا استاندارد شده اند و از آنجا که مشکل درک گفتار مستتر در آسیب شنوایی است، بنابراین میزان درک گفتار دو کودک شنوا و ناشنوای هم سن بسیار ازهم فاصله دارد. ثانیاً در آن دسته از آزمون هایی که پاسخ شفاهی کودک را می طلبد، برای کودکان دچار آسیب شنوایی به دلیل وجود مشکلات گفتاری، قابلیت اجرا ندارد.

    سابقه آزمون های غیر فارسی ارزیابی مهارت های شنوایی کودکان به سال 1949 بر می گردد که برای اولین بار هسکینز، آزمون واژه های تک هجایی متوازن آوایی را مخصوص کودکان کم شنوای کودکستانی ساخت. سابقه آزمون های فارسی ارزیابی مهارت های شنوایی در کودکان به سال 1375 بر می گردد که برای اولین بار خانم دکتر مهناز احمدی بر پایه آزمون گسپ، آزمون تربیت شنوایی مدرس را برای کودکان کم شنوای 7-6 ساله فارسی زبان ساخت. پس از آن، آزمون های متعددی برای سنین مختلف و کم شنوایی های مختلف ساخته شد اما همچنان آزمونی برای کودکان فارسی زبان کمتر از 5 سال موجود نبود.آزمون تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان کم شنوای شدید و عمیق 3 و 4 ساله فارسی زبان که "آزمون توانا" نامیده مي شود توسط سركار خانم دكتر فرنوش جارللهي ارائه كرديده است

  • پوسچروگرافی

    پوسچروگرافي پوياي رايانه اي، آزمون سيستماتيكي از عملكرد تعادل است كه توانايي استفاده از ورودي هاي حسي براي هماهنگ كردن پاسخ هاي حركتي مورد نياز حفظ تعادل توسط بيمار را ارزيابي مي كند. این آزمون، آزمونی جامع و کارآمد جهت ارزیابی بیماران مبتلا به سرگیجه و اختلالات تعادلی می باشد. اگرچه ديگر آزمون هاي عملكرد تعادل، توسط ارزيابي اجزاء محيطي و مركزي سيستم وستيبولواكولار (دهليزي چشمي) سلامت و يكپارچگي سيستم دهليزي را بررسي مي كنند، اما پوسچروگرافي پوياي رايانه اي توانايي استفاده از اطلاعات سيستم هاي دهليزي، بينايي و حس عمقي فرد در هماهنگ كردن پاسخ هاي حركتي لازم جهت حفظ مركز ثقل و تعادل بدن را هم به صورت مجزا و هم به صورت توأم ارزيابي مي كند.

  • شنوایی شناسی پزشکی

    علوم مختلف در زمینه تخصصی خود هریک دارای زمینه های گسترده و غالباً مشتمل بر شاخه های متعدد و حتی مستقل از یکدیگر هستند. از طرفی ارتباط پیچیده و فراگیر بسیاری از علوم با هم و گاهی اوقات نیازهای موجود هریک از علوم به سایر شاخه های علمی، ضرورت آشنایی با کلیاتی مفید از آن علوم را پیش می آورد. از این رو لزوم وجود منابعی کلی در هر یک از زمینه های علمی برای این آشنایی، ضروری به نظر می رسد. شاخه های متعدد علوم پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و آشنایی کلی با برخی رشته ها از ضروریات غالب رشته های پزشکی است.

    یکی از حیطه های ضروری برای غالب شاخه های پزشکی و پیراپزشکی، بخش شنوایی است. علم شنوایی و معاینات سیستم شنیداری یکی از شاخه های مستقل علوم پزشکی است که با تکیه بر شیوه های متعدد معایناتی و خواص فیزیولوژیکی متعدد سیستم شنوایی، قادر است شرایط این مجموعه را مورد ارزیابی قرار داده و ضایعات موجود را به همراه میزان مشکل و نوع آن، مورد بررسی قرار دهد.

    در بحث سنجش شنوایی شیوه های متعددی جهت ارزیابی وجود دارند که حیطه کاربردی هریک از این شیوه ها به نوع تشخیص و توانایی عملکرد فرد مورد آزمایش بستگی دارد. این شیوه های متعدد نیز هریک دارای نتایج متعدد و گسترده هستند. از این رو شیوه های تحلیلی نتایج آزمایشی نیز به روش اجرا شده طی روند ارزیابی بستگی دارد. به این دلیل آشنایی با شیوه های متعدد ارزیابی و تفسیر هر روش، امری ضروری است.

  • پاسخ شنوایی پایدار (ASSR)

    پاسخ پایدار شنوایی (ASSR)، یکی از پاسخ­ های برانگیخته­ ی شنوایی (AER) است که برای اولین­ بار و به طور مستقل در دهه­ ی 1980 توصیف شد. با شروع کاربرد بالینی آن، اصطلاح ASSR برای معرفی آن برگزیده شد. ASSR، به عنوان یک ابزار الکتروفیزیولوژیک ارزشمند در کار بالینی جهت تخمین حساسیت شنوایی، به ویژه در اطفال و خردسالان مبتلا به افت شنوایی شدید تا عمیق، مطرح گردید و به آزمون­ های اودیومتری عینی افزوده شد.

    با توجه به نوپا بودن کاربرد بالینی ASSR به ویژه در ایران، و با در نظر گرفتن پیشرفت­ های سریع در ثبت این پاسخ، که عمدتاً مبتنی بر محدودیت­ های تکنیک ­های پیشین است، و آشنایی شنوایی­ شناسان با آنها را می­ طلبد، و نیز پژوهش­ های جدیدی که اغلب با ثبت و مقایسه­ ی چندین AER انجام می­ شوند و درک آنها نیازمند تبیین جایگاه ASSR در بین سایر AER است، شناخت هر چه بیشتر این پاسخ و عوامل مؤثر بر آن، ضروری به نظر می­ رسد.

    عوامل یا پارامترهایی که در ارزیابی پاسخ­ های AER مؤثرند را می­توان به سه گروه کلی تقسیم کرد که عبارتند از: عوامل فردی، پارامترهای محرک و پارامترهای ثبت.

  • گسیل های صوتی گوش (OAEs)

     

    گسیل­ های صوتی گوش، اصوات کم­ شدتی هستند كه در حلزون توليد مي شوند، از طريق گوش مياني انتشار پيدا کرده و به مجرای گوش خارجی مي رسند و با استفاده از ميكروفونی حساس در مجرای گوش اندازه گيري مي شوند. دیوید کمپ در سال 1978 برای اولین­ بار، گسیل­ های صوتی گوش را شرح داد و مجموعه­ ای از مقالات خود در زمینه­ ی OAE را در سال 1980 به چاپ رسانید. از آن زمان، مجموعه ي وسيعي از تحقيقات به بررسی جنبه هاي مختلف OAE و ارتباط آن با عملكرد گوش پرداختند.

    در مراکز بالینی، روش­های ارزیابی گسیل­ های برانگیخته (TEOAE و DPOAE)، فرصتی برای ارزیابی عملکرد حسی و به ویژه اثبات عملکرد حلزونی هنجار یا نزدیک به هنجار، فراهم کرده است. ارزش دیگر این ابزار بالینی در عینی­ بودن، کارآیی و غیرتهاجمی ­بودن آن است که آن را برای غربالگری شنوایی نوزادان و جمعیت­ های سخت­ آزمون که پاسخ­ های رفتاری معتبری به دست نمی­ دهند، بسیار مناسب و  جذاب نموده است.

     

  • تقويت بيش از انداز ، نشانه ها و راههاي كنترل وپيشگيري


     : تقویت بیش از حد عامل ناخواسته ایجاد کم شنوایی

    ماهیت وجودی سمعک به عنوان ابزار تقویت صدا، آن را مبدل به عاملی بالقوه برای ایجاد کم شنوایی ناشی از نویز  در افرادی می نماید که خود دارای کم شنوایی زمینه هستند. این نگرانی سابقه طولانی در میان متخصصین شنوایی شناسی داشته و البته همچنان مورد توجه است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از سمعک های قوی (پاور) و فوق قوی (سوپرپاور) می تواند منجر به آسیب موقت یا دایمی شنوایی گرددایجاد کم شنوایی بیشتر در استفاده کنندگان از سمعک، وابسته به دو عامل است1-  حساسیت فرد به کم شنوایی ناشی از نویز مرتبط با میزان افت کنونی وی است. برای نمونه، میزان نویزی که در فردی با شنوایی هنجار موجب تغییر دایمی آستانه مشخصی می گردد، در فرد دیگر با کم شنوایی شدید،  کمتری ایجاد می نماید. اساساً افراد کم شنوا، اغلب گیرنده های حساسه خود در حلزون را از دست داده اند و میزان نویز آسیب رسان باید خیلی بیشتر باشد تا بتواند باقی مانده سلول های مویی داخلی و خارجی را از بین ببرد.2-  دومین عامل که بر کم شنوایی ناشی از نویز تاثیر می گذارد، دوز روزانه نویزی است که فرد استفاده کننده از سمعک در معرض آن قرار می گیرد. این دوز وابسته به شدت های خروجی سمعک و مدت زمانی است که فرد از سمعک خود در این شدت ها استفاده می کند..

آدرس ما

1-نارمک، خیابان آیت، بین میدان نبوت و چهاراه سرسبز، روبروی بانک قوامین، پلاک 678، طبقه اول واحد یک

 

2- خيابان ولیعصر، بعد از زعفرانیه، باغ فردوس، نبش کوچه طوس، برج فردوس، پلاک 3047، طبقه سوم واحد 14

ساعات کار

روزهای شنبه تا چهارشنبه 11 تا 20

پنجشنبه ها 9 صبح الی 13 عصر 16تا 20

شماره تماس

تلفن  شعبه نارمك:       (5خط) 77187090

تلفن شعبه تجريش(وليعصر):

                                    (3خط) 22750085      

بیمه ها و مراکز طرف قرارداد

بیمه آسیا،بیمه  پاسارگاد، بیمه تعاون، بیمهSOS،بیمه سرمد،بیمه البرز، بیمه دی، بیمه سامان، بیمه ملت، بانک تجارت، بانک کشاورزی، بانک رفاه و کانون بازنشستگان وزارت امور اقتصادی و دارایی