راهکاری برای شنوایی بهتر

سال نو مبارک

ضمن تبریک سال نو به  اطلاع بیماران گرامی میرساند کلینیک شعبه نارمک در روزهای 6و8 فروردین  و کلینیک شعبه تجریش در روز 7 فروردین از ساعت 4-6 عصرباز و آماده ارائه خدمت میباشد در صورت نیاز با شماره 09127955030 تماس حاصل فرمایید.

اگر سوالی دارید که در لیست زیر نیست اینجا مطرح کنید

سوالات متداول

  • سمعك مناسب چگونه انتخاب مي شود؟

    در پروتکل فیتینگ سمعک به جرأت می توان ادعا نمود که مرحله انتخاب سمعک به دنبال مرحله ارزیابی جامع شنوایی، مهمترین و بحرانی ترین مرحله فرآیند فیتینگ می باشد به نحوی که اگر در این مرحله شنوایی شناس بسیار کارآمد و با مهارت عمل نماید مراحل بعدی به واسطه دقت در این مرحله از ثبات بالایی برخوردار خواهند بود.اما عوامل تاثير گذار بر انتخاب سمعك عبارتند از: میزان و نوع افت شنوایی- عوامل فیزیکی و بدنی فرد مثل شکل و اندازه مجرای گوش- تجویز سمعک یک گوشی یا دو گوشی- شکل ظاهری سمعک- تکنولوژی  استفاده شده در سمعک- سبک زندگی   البته باید اذعان داشت که امروزه با تنوع روزافزون محصولات کمپانی های مختلف و ارایه فن آوری های متعدد، دیگر روند انتخاب جامع سمعک ها همچون گذشته نسبتاً ساده نبوده و ناگزیر باید از روش های تجویزی موثر به کمک نرم افزارهای موجود استفاده نمود. همچنین به موازات تحول در فن آوری سمعک، این روش ها نیز دستخوش تغییراتی بنیادین شده اند، تغییراتی که شنوایی شناسان را با چالش هایی عظیم روبرو می سازد. برای بهره گیری بهینه از آنچه فناوری نوین فراهم می سازد، آشنایی مستمر با این تحولات ضروری به نظر می رسد.
  • چگونه مي توانيم متوجه شويم كه افت شنوايي داريم و نياز به سمعك داريم؟

    اگر چه شناخت دقيق وجود افت شنوايي نياز به بررسي و معاينه و انجام تستهاي اديومتري دارد اما فردي كه افت شنوايي دارد ممكن است يك يا چند تا از اين نشانه ها را داشته باشد: 1) شما ممکن است که بشنوید که کسی صحبت می کند اما نتوانید در کدرستی از گفتار ایشان داشته باشید. 2) شما مجبور باشید که چندین بار از افراد بخواهید که گفته هایشان را تکرار کنند. 3) تحمل صدای بلند برای شما پایین آمده باشد. 4) شکایت خانواده ودوستانتان از بلند کردن صدای تلویزیون و رادیوتوسط شما. 5)درک گفتار شما در محیطهای شلوغ مثل رستوران شلوغ پایین آمده باشد. 6)شما در فاصله نه جندان دور مثل تاتر و مسجد صداها را خوب متوجه نمیشوید. 7) صدای زنگ در و تلفن را خوب متوجه نمیشوید. 8)شما از اینکه دیگران زیر لب حرف می زنند زیاد شاکی باشید. 9)تمایل به ترک مکالمه باشید 10)بعضی از جوک ها را به علت عدم تشخیصقسمتی از آن را متوجه نشوید. 11)شما سابقه قرارگرفتن در محیط پر سرو صدا داشته باشید. 12)شما نیاز دارید که بعد از هر بار ملاقات از همکارتان در مورد جزییات گفتگو سوال کنید.  
  • چرا من با سمعك هم خوب متوجه نمي شوم؟

    دلايل مختلفي وجود دارد كه فرد با وجود استفاده از سمعك هم نمي تواند خوب متوجه شود مهمترين دليل مشكل در درك گفتار مي باشد ما به هنگام تست شنوايي فرد بجز آزمون صوت خالص بايد يك سري تستهاي گفتاري از جمله تست ميزان تشخيص و درك گفتار(SDS) گرفته شود اگر در اين تست امتياز تشخيص گفتار شخص پايين باشد فرد در درك گفتار مشكل خواهد داشت عوامل متعددي باعث بروز اين مشكل مي شوند مهمترين علت تاخير زياد در استفاده از سمعك كه به مرور باعث ميشود پردازش گفتار در مغز دچار افول شود بنابراين اين افراد در واقع صدا را خوب متوجه مي شوند اما در درك و تشخيص اين كه اين صدا دقيقا جيست مشكل دارند اين افراد اذعان مي كنند كه صدا را ميشنوند اما تشخيص نمي دهند كه چه مطلبي گفته شده است.البته عوامل ديگري از جمله اختلالات پردازش مركزي نيز باعث اين مشكل ميشود . در كل  يكي از دلايل مهمي كه توصيه ميگردد  حداقل سالي يك بار هر فرد شنوايي خود را چك نمايد اين موضوع مي باشد  اما براي افرادي كه دچار اين مشكل شده اند مهمترين موضوع در اين افراد جلوگيري از رشد آن مي باشد در اين افراد علاوه بر اين كه بايد هر 6 ماهه تست شنوايي مجدد گردند تجويز سمعكهاي هوشمند دو گوشي توصيه ميگردد.
  • چرا سمعك من سوت ميزنه؟چطور ميشه جلوي سوت سمعك را گرفت؟

    سوت يا همان فيدبك سمعك در اثر نشت صداي تقويت شده سمعك از بلندگو يا همان رسيور سمعك و رسيدن اين صدا به ميكروفن سمعك مي باشد اغلب اين سوت در اثر قالب نامناسب سمعك به وجود مي آيد روش اصلي حذف فيدبك(سوت سمع) اصلاح و انتخاب قالب مناسب براي سمعك بر اساس ميزان ونوع افت شنوايي مي باشد  اما با استفاده از تكنولوژيهاي مختلف حذف فيدبك(Feedback Canceling) كه خود داراي نسلهاي مختلفي مي باشد نيز ميتوان اين كار را انجام داد با استفاده از اين روش خود سمعك فركانسي كه باعث سوت سمعك شده است را شناسايي كرده و آن را حذف مي كند.

آدرس ما

1-نارمک، خیابان آیت، بین میدان نبوت و چهاراه سرسبز، روبروی بانک قوامین، پلاک 678، طبقه اول واحد یک

 

2- خيابان ولیعصر، بعد از زعفرانیه، باغ فردوس، نبش کوچه طوس، برج فردوس، پلاک 3047، طبقه سوم واحد 14

ساعات کار

روزهای شنبه تا چهارشنبه 11 تا 20

پنجشنبه ها 9 صبح الی 13 عصر 16تا 20

شماره تماس

تلفن  شعبه نارمك:       (5خط) 77187090

تلفن شعبه تجريش(وليعصر):

                                    (3خط) 22750085      

بیمه ها و مراکز طرف قرارداد

بیمه آسیا،بیمه  پاسارگاد، بیمه تعاون، بیمهSOS،بیمه سرمد،بیمه البرز، بیمه دی، بیمه سامان، بیمه ملت، بانک تجارت، بانک کشاورزی، بانک رفاه و کانون بازنشستگان وزارت امور اقتصادی و دارایی